شعر ومتن کردی و فارسی
 

 

 

سخن بزرگ مردترین کرد جهان 

 

 
"هر کس نغمه و آوازی مخصوص به خود را داراست، ما نیز آواز و نغمه‌ خویش را. هر کس آهنگ و طرز سرائیدنی دارد. او خود را به‌ چنین آهنگی میسپارد و با آن به‌ پرواز درمی آید. آواز ما نیز چنین است. رفته‌ رفته‌ به‌ آوازی مستمر تبدیل میگردد و ژرفا میگیرد؛ گوش فرا میدهد و میشنواند و اینگونه‌ تداوم یافته‌ و میرود. نغمه‌ زندگی که‌ به‌ اندازه‌ تراژیک بودنش، مضحک است، در حد تلخ بودنش ذوق برانگیز است و به‌ همان اندازه‌ که‌ هلاک میسازد، زندگی بخش میباشد." 

 

 

چیزی که‌ مرا متاثر میسازد، تنگناهایی نیست که‌ در جنگ با آن مواجه‌ می شویم، بلکه‌ بدبختی و بیچارگی شماست. برای دهها یا صدها تلفاتی که‌ بدون انجام هیچ کاری متحمل می شوید،تاسف می خورم. برای آن متاسفم که‌ در اوج نقطه‌ای که‌ شما ادعای "خود زیستن" را دارید، زندگی نمی کنید. میخواهم که‌ به‌ این پایان دهم، ... زیرا الهه‌ها چنین گفته‌اند.

 

هر کجا که‌ جزئی از حقیقت وجود داشته‌ باشد من نیز در آنجا خواهم بود.آن،

       چیزی است که‌ حتی اگر چون "دیوژن" چراغ در دست به‌ دنبالش

                                 بگردید،نخواهید یافت.

 

من از گسترش سخنان عاطفی و اخلاقی نمی پرهیزم، زیرا تنها با علم سیاسی و نظامیگری نمی توان آن را بیان داشت. آیا سطح سقوط این انسانها تا این حد است؟

شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:55 :: نويسنده : hevydar

Kurdish-Bridal-HatKurdish-HatKurdish-HatKurdish-HatArmana-Kurdish-HatKurdish-HatKurdish-HatKurdish-HatArmana-Kurdish-HatArmana-Kurdish-HatArmana-Kurdish-HatArmana-Kurdish-HatArmana-Kurdish-HatArmana-Kurdish-HatArmana-Kurdish-Hat

 

کلاه های کردی برای لباس کردی زنان

 

 

جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 16:34 :: نويسنده : hevydar
IMAGE634610998014003404.jpg
 
 
 
مجسمه زن کرد:شاهکار هنری استاد هادی ضیاالدینی
 

 IMG_2329.jpg

 

 

جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 15:57 :: نويسنده : hevydar

عشق کورد(نوشته سیاستمدار بزرگ کرد)

«برای زیستن ادعای بزرگ دارم.می خواهم حیاتی پرمعنا داشته و عملیات بزرگ به انجام برسانم،این عملیات را به خاطر عشق به انسانها و زندگی انجام می دهم»

زیلان،ای الهه ی آزادی:

پیش از اینکه این سخنان را به زبان برانید،در سکوتی طولانی قرار داشتید و بدین صورت خواستار درک خاموشی چند صدساله بودید.سکوت تان برای ما سکوتی ناشناخته بود.ما برای اولین بار آن بانگ و ندایی را که صدها سال در تکاپوی دستیابی به آن بودیم،از شما شنیدیم،بانگی که از سرزمین ما برخواسته است.درک این صداها برای ما مشکل است؛ما سعی نمودیم سکوتی را که در ورای سخنان شکوفه مانندتان وجود داشت،دریابیم.

سکوت،زبان جداییها و دوری های بزرگ است.کدامین آگاهی و تحقق درک نگشته ای در ورای سکوتتان قرار داشت؟آری،اگر جنبه ای از سکوتتان شبیه به مرگ باشد،جنبهء دیگر آن کشتن است.هرگاه از زندگی سخن میرانیم،از درک ماورای زیبایی آن ناتوان می مانیم.

میخواهم داستانی برایت تعریف نمایم،برای تو که شایسته سکوتی عظیم هستی،با باد در آمیخته ای و با خاک یکی شده ای و اینگونه از جانمان نا گسستنی گشته ای.

(سیبل)داستان و فسانه کیست؟ما او را از یاد برده بودیم.آیا آن افسانه ای یونانی ست؟حتی اگر افسانه هم باشد،جنبه هایی از آن شبیه و مرتبط با شماست.

و اکنون افسانه سیبل:سیبل دختر زیبایی بود.زیبایی او تنها،زیباپسندان را شگفت زده نساخته بود،بلکه خدایان نیز از این زیبایی به وجد آمده بودند.هم خدایان و هم انسانهایی که چشمشان مدهوش زیبایی بود،برای انکه بتوانند حق آن زیبایی را ادا کنند به سیبل جاودانگی بخشیدند و او را به شکلی که همیشه زنده بماند در حبابی شیشه ای قرارداده و این حباب را در معرض دید زیبا بینان،قرار دادند.صد ها سال انسانها آمدند و این زیبایی را متحیرانه نگریستند،اما یک روز شخصی که در قبال زیبایی قلبی محتاط داشت برای درک احساسات سیبل در حباب شیشه ای را گشود و از سیبل پرسید:آرزویت چیست؟آیا خواسته ای داری؟؟ سیبل در پاسخ گفت:تنها آرزوی من مرگ است.

 

ادامه مطلب ..........بروید.........



ادامه مطلب ...
جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 15:53 :: نويسنده : hevydar

 

 

 

 
                                   رقص زیبای کردی

 

                            

جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 15:49 :: نويسنده : hevydar

 

رقص زیبا و هیجانی کردی(guvend،hêlêpêrk)

 

 

گووند کردی

جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 12:12 :: نويسنده : hevydar

دیکشنری و صفحه کلید کردی

 

به این سایت بروید.........خیلی سایت جالبی ،دیگه میتونید کلی مطالبتون را به کردی بنویسید و ترجمه کنید

 البته باید در قسمت انتخاب زبان کردی را انتخاب کنید.

                   

www.lexilogos.com

 

جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:51 :: نويسنده : hevydar
درباره وبلاگ

سلام به تمام هموطنای عزیز ایران!به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم خوشتون بیاد.
نويسندگان